Sinds september 2011 rijd ik bijna dagelijks heen en weer tussen Leiden en Delft op mijn tot pedelec omgebouwde Sparta Pallas uit 2004.
Een pedelec is overigens een normale fiets met trapondersteuning, dus niet een elektrische fiets waarbij trappen niet nodig is.
In juli 2013 is de fiets in zijn geheel verkocht en begin september 2013 heb ik een Sparta B1 met een elektrische motor bij de trapperas.
Wat direct opviel was het veel grotere bereik dat met dezelfde akku kom worden gehaald, wel 4 keer meer. Ook het trappen gaat soepele. Het is natuurlijk een veel duurder exemplaar dan de vorige, maar het lijkt er sterk op dat het zijn geld waard is.
![]() |
Eerst een aktiefoto met op de achtergrond onze kampeerbus.
Het voorwiel heeft een grotere naaf, dat is de elektrische motor. Achterop de bagagedrager zitten de accu's gemonteerd en aan de zijkanten hangen fietstassen. |
![]() ![]() |
Het ombouwpakket heeft het typenummer 009-SLA 36V10AH Budget startset en werd geleverd door R-A-T- Holland voor 275 euro. De gebruiksaanwijzing is in (een soort van) nederlands maar laat niet veel te wensen over. |
![]() ![]() |
De electronica (links) is geheel voorgemonteerd en de regeleenheid gaat in een van de zijvakken van de zadeldragertas.
De drie accu's van 12 Volt (rechts) leveren in serie de benodigde 36 Volt. De lader is extern te gebruiken en wordt aangesloten op de accu's met een eurosteker. De accu's gaan in een aparte tas die vervolgens in de zadeldragertas pas. |
![]() ![]() |
Het voorwiel (links) met de motor past zonder probelemen in de voorvork. Bij de Pallas moest wel nog een velgrem (V-brake) worden aangebracht.
De beweging van de trappers (rechts) wordt opgenomen met een magnetodetector bestaande uit een schijf met magneetjes die beweegt met de trapas en een magnetodetector die aan de kettingkasthouder vast zit.Hier was wat knutselen nodig om de geleverde spullen te laten passen. |
![]() ![]() |
Op het stuur (links) komen de bedieningseenheid en de remhendels met ingebouwde electronische opnemers.
De regeleenheid (rechts) wordt eenvoudig verbonden met alle kabeltjes en tenslotte worden voor- en achterlamp er op aangesloten. De regeleenheid zit verstopt in een van de twee zijvakken van de de zadeldragertas. In het andere zijvak zit de oplader zodat de accu's overal waar netspanning aanwezig is kan worden opgeladen. |